Bernadotte rycker in och militärtaxi

Senast uppdaterad: måndag 14 mars 2016

Relaterat: 1920-1929, Rosersberg  | 0 kommentarer

Rapport från besök på Krigsarkivet 6 maj

Hans namn var Sigvard Bernadotte och blev under sitt liv känd som internationell formgivare, illustratör och industridesigner. Hans far, som senare blev Sveriges konung Gustav VI Adolf, var reservofficer vid infanteriskjutskolan.

Foton

I krigsarkivets gruppfotosamling hittade vi fotografier från infanteriskjutskolan 1913 och 1927. Fotografier som visade övningar på fältet nedanför slottet. Fotografi fanns också där torparen Eriksson från Norrboda 2 stod för dåtidens Taxirörelse för militären. Körningarna var mellan slottet och Rosersbergs järnvägsstation. Även ett fotografi på prins Gustaf Adolf fanns med.

Transport till Rosersbergs station. På bilden syns närmast från vänster: Lewenhaupt (K1), Axell (Fort), Leandercrona (I11), Malmsten (A1).

Prins Gustaf Adolf som kadett, deltar med sitt kadettkompani i skjutningar.

Kommentarer inaktiverade.