Dödsolycka vid skjutskolan

Senast uppdaterad: onsdag 6 april 2016

Relaterat: 1910-1919, Olyckor, Övningar, Rosersberg  | 1 kommentar

Sommaren 1916 pågick första världskriget. Tyskarna hade erkänt att de haft en del terrängförluster vid Somme. Vid skjutskolan i Rosersberg hade kurserna kommit i gång igen efter uppehållet 1915. Sommarens kurs 1916 skulle handgranater prövas vid skolans försöksverksamhet. När löjtnant Sundell förevisade en handgranat exploderade den av någon anledning i handen på honom.

UNT. Fredagen den 7 juli 1916

Ett svar till “Dödsolycka vid skjutskolan”

1. Sture Heiman skriver:

Hej!
    När vi låg vid Rosersberg 1959-60 ingick det att kasta en skarpladdad handgranat.
    P g a att det hänt en oförklarlig olycka någonstans med en ägghandgranat var dessa inte tillåtna. Vi fick därför kasta skafthandgranater, den modell som tyskarna använde under Andra Världskriget. Det var alltid ett befäl med i kastgropen som såg att se till att man inte kastade snöret istället för granaten.
    Hälsn/Sture